onsdag 20 januari 2010

Väninneträff

I helgen hade jag handarbetsträff med min enastående väninna Inger. Då vi båda har svårt att få ihop tid att träffas för god mat, en god flaska vin, pyssel och handarbete, samt övernattning, så fanns det nu ÄNTLIGEN en helg fri.

Inger hade lagat några goda canapéer till förrätt. Varmrökt lax med cream fraich, tångrom, dijonsenap i creamfraich och sist, men absolut en höjdare....kall röra med skinka, stekta gula kantareller och lök med riven parmesanost på. Till detta ett rött lättare rödvin eftersom jag tycker bättre om rött än vitt. Till er som inte ätit tångrom, prova det...RIKTIGT gott!

Sedan serverades ungnsstekt kycklingfilé med parmaskinka och grovt riven parmesanost och ugnsbakade rotfrukter, mmmmm och ett gott fylligare rödvin till detta.

Måltiden avslutades med panacotta med bärsås. Glömde foto på detta. Lite senare serverades kaffe i finsoffan där ni kan se hennes handtovade kudde med intovade frivoliteter och handsydda broderier och den runda 70-talskudden inköpt på loppis. Då vi väl kom oss för att handarbeta piggade vi upp det hela med en kaffedrink.

Somnade ovaggad på luftmadrass kl 03.00 och sov sött till 12.00 då Inger väckte mig "Frukosten är serverad". En brunch-buffé var uppdukad och Inger hade tillråga på allt diskat allt från kvällen. Jag måste ha sovit som en stock! Tänk vilken lycka att ha en sådan god väninna!!

2 kommentarer:

sylysten sa...

Så lekkert det så ut;o)))
Og noen nydelige puter...
Skal hilse tilbake fra mamma;o)
Klem
Linda;o)

Mia sa...

Vilken härlig väninneträff, nu blev jag sugen på att ordna en själv!

Trevlig blogg du har, mycket blandat och roligt att läsa och titta på!

Ha det gott önskar Virktanten